2013. január 18., péntek

Nem jól indul az év az Instagramnak

A közelmúltban még óriási sikersztoriként emlegetett Instagramnak most rosszul áll a szénája: elég volt hozzá egyetlen rosszul megfogalmazott módosítás, és máris oda a felhasználói fele. Vajon amilyen gyorsan felért a csúcsra, olyan gyorsan kerül majd a süllyesztőbe?

Mi tud az Instagram?
Az Instagram fotómegosztót Kevin Systrom és Michel "Mike" Krieger indította 2010 októberében. A szolgáltatás lehetővé teszi, hogy elkészített fotóinkat magán az Instagramon, vagy egyéb közösségi oldalakon (Facebook, Twitter, Tumblr) keresztül megoszthassuk ismerőseinkkel, ráadásul a rengeteg rendelkezésre álló filter segítségével kedvünk szerint módosíthatjuk őket úgy, hogy különleges hangulatot kapjanak. Világosabbá vagy épp sötétebbé tehetjük az egész képet, változtathatjuk úgy, hogy a régi, fekete-fehér fotókat idézze, különféle színek kiemelésével tehetjük kissé futurisztikussá vagy épp retróvá, de ha épp úgy tartja kedvünk és művészi érzékünk, el is homályosíthatjuk a felvételt. Az Instagram másik egyedi jellemzője, hogy a fotókat a régi Polaroid-képeket idéző négyzet alakra alakítja, a fényképezős telefonok szokásos arányai helyett.
Instant siker
A nagyközönség nagyon hamar rákapott az Instagramra, amely 2010 decemberére már 1 millió felhasználóval dicsekedhetett. 2011 júniusára 5 millióan, 2011 szeptemberére pedig már 10 millióan használták a fotómegosztó szolgáltatást, amelyre összesen több mint 150 millió képet töltöttek fel a lelkes fotósok. 2012 tavaszára az Instagram már azzal dicsekedhetett, hogy másodpercenként tesz szert egy újabb felhasználóra, és hogy összesen több mint egymilliárd kép van az oldalon. A sikeres szolgáltatás közösségi élményét tovább fokozza, hogy #-jeles megjegyzésekkel láthatjuk el képeinket, így téve azokat még személyesebbekké. Ez azt is megkönnyíti, hogy megtaláljuk azokat a képeket és felhasználókat, amik/akik minket leginkább érdekelhetnek.

Zuckerberg bevásárol
Az Instagram óriási sikerére a Facebook-főnök Mark Zuckerberg is felfigyelt, és valószínűleg komoly konkurenciát sejtett benne, mert amint bírta, fel is vásárolta, méghozzá nem kevesebb mint 300 millió dollár készpénzért, valamint 23 millió Facebook-részvényért, azaz összesen körülbelül 700 millió dollárért (ami akár 1 milliárd is lehetett volna, ha nem estek volna akkorát a közösségi oldal részvényei, mire az üzletet nyélbe ütötték). Ez az üzlet a Facebook eddigi legdrágább felvásárlása, ami főleg akkor lenyűgöző, ha belegondolunk, hogy egy mindössze 13 alkalmazottat foglalkoztató, alig másfél éves cégért fizetett ennyit. Az Instagram 2012 szeptemberében került hivatalosan is a Facebookhoz, amely nem szándékozott sem megszüntetni, sem beolvasztani azt, viszont így most már nem kellett tartania attól, hogy versenytársává nőné ki magát a sikeres vállalkozás, amelyre addigra már több mint ötmilliárd fotót töltött fel összesen 80 millió felhasználója.


Az apró betűs rész átka
2012 decemberében azonban beütött a baj: az Instagram megváltoztatta felhasználói szerződését, és az egyik változtatást nem fogalmazták meg elég gondosan. A megosztó ugyanis kijelentette, hogy reklámokból kívánja fenntartani magát (legalábbis részben), és ehhez felhasználhatja a júzerek által feltöltött tartalmakat, elvégre is ingyen szolgáltat nekik tárhelyet és szoftvert. A felhasználóknak nem áll módjukban az "opting out", azaz nem lehet megtiltani, hogy az Instagram reklámhoz adja képeiket vagy a róluk szóló információt. A tiltakozás egyetlen formája az ember fiókjának megszüntetése, amit sokan meg is tettek, ugyanis hamar széleskörű tiltakozás tört ki a hír hallatán. Hiába ellenkezett sok szakértő, hogy az új szerződést nem úgy kell értelmezni, hogy a felhasználó tudta és beleegyezése nélkül bárkinek eladnák a fotóit, sokan - köztük nagy cégek és hírességek - kampányoltak felháborodottan a módosítás ellen. Akkora volt a tilakozás, hogy az Instagram bocsánatot kért, és megígérte, törlik a módosítást. Maga Kevin Systrom is megszólalt, magyarázata szerint csakis belső reklámozás céljára használtak volna egyes képeket, semmiképpen sem adták volna el külső cégnek.

Hiába a bocsánatkérés, elpártolnak a felhasználók
A januári felmérések alapján azonban bocsánatkérés és magyarázat ide-oda, rengetegen kiábrándultak az Instagramból. Decemberben az oldalnak még 17 millió mindennap bejelentkező felhasználója volt, ez a szám azonban januárra 7 millióra csökkent. A havonta legalább egyszer bejelentkezők száma emelkedett ugyan december óta, ezt azonban alapvetően a karácsonyra vett vagy kapott okostelefonok magyarázzák, amiknek tulajdonosai nem biztos, hogy rendszeres Instagram-felhasználókká is válnak. Persze lehet, hogy nem csak az  év végi botrány felelős az elpártolásért, hanem egyszerűen lejárt az újdonság varázsa, és az Instagram kiment a divatból. Kíváncsian várhatjuk tehát, hogyan alakul a cég sorsa, az ígéretes és irigylésre méltó kezdetet csúfos bukás követi-e majd, vagy épp dicsőséges visszatérés. Zuckerbergnek meg marad a kérdés: vajon megérte az a 700 millió?
Instagram napi felhasználók december-január

Eltűnt az Instagram-felhasználók fele

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése