2013. január 20., vasárnap

Google vs. Facebook

Larry Page, a Google vezérigazgatója hosszú interjút adott a Wired magazinnak, ami nemcsak azért különleges, mert a Google-főnök nem gyakran hajlandó nyilatkozni, hanem azért is, mert most először nyílt bírálatot fogalmazott meg a Facebookkal szemben.

Mernek nagyot álmodni - de ez még nem elég
Az interjúból rengeteg minden kiderül a Google vállalatvezetési stratégiájáról, és a cég sikerének titkáról. Page elmondása alapján a legfontosabb az, hogy a cég a kezdetektől fogva a kreativitásra koncentrált, ugyanakkor sosem tévesztette szem elől azt, hogy az így létrejött termékeket el is kell adnia. A stratégiájuk tehát a kreatív tervezés és az üzleti mentalitás kettőse. A Google folyamatosan arra bátorítja dolgozóit, ne szabjanak gátat elképzeléseiknek, tervezgessenek olyasmit is, ami kivihetetlennek tetszik, vagy éppen úgy tűnik, nem illik a vállalat profiljába. Pontosan ilyen "extrém" ötletekből született meg a Gmail vagy az AdSense szolgáltatás. Ugyanakkor folyamatosan fejlesztik meglévő termékeiket is, és törekszenek rá, hogy minden szolgáltatásuk egységes képet alkosson, tehát akármelyiket is használja épp az ember, a látvány és az érzet legyen ugyanaz, vagyis ne érződjön nagy váltásnak, ha levelezek, keresek vagy böngészek éppen, hiszen mindet Google-lel teszem.
Facebook: rivális vagy sem?
Mark Zuckerberg cégével kapcsolatban Page röviden, de sokatmondóan úgy nyilatkozott, hogy bár a közösségi oldalak piacán nagyon erős a Facebook, a termékeikkel "nagyon rossz munkát végeznek". Ugyanakkor sietett hozzátenni, hogy a Google sikeréhez nem szükséges bármely más cégnek elbuknia, hiszen a Google "valami mást" nyújt, mint egyéb közösségi oldalak. Viszont azt nem állhatta meg, hogy saját közösségi oldaluk, a Google+ sikerét ne azzal támassza alá, hogy versenytársaik sok mindent lemásoltak, tehát valamit biztosan jól csinálnak a Google háza táján. A megjegyzések időzítése viszont nyilván nem véletlen, hiszen a Facebook alig néhány nappal azelőtt jelentette be, hogy létrehozta saját keresőszolgáltatását, a Graph Searchöt.


Közösségi oldal a keresőben, kereső a közösségi oldalon
Most már tehát mindkét cég bemerészkedett a másik felségterületére: a Google a 2011 nyarán indított Google Plusszal, a Facebook pedig most az saját keresőjével. Természetesen mindkét szolgáltatás igyekszik valami egyedit nyújtani, a saját adottságait kihasználva, amelyet a másik nem képes felkínálni. A Google+ a többi közösségi oldallal ellentétben nem egy külön oldalként, hanem meglévő kapcsolat- és ismeretrendszerünkre - emailezés, böngészés, keresés - épülő plusz rétegként funkcionál. Azaz a közösségi oldalak élményét teljesen integrálja egyéb mindennapi internetes működésünkbe. A Graph Search pedig azt ígéri, hogy nem az internet egészét vizsgálva talál választ kérdéseinkre, hanem ismerőseink megosztásai, véleményei alapján, vagyis facebookos életterünket figyelembe véve. Így tehát sokkal személyre szabottabb választ tud adni, amikor egy jó éttermet vagy új zenét keresünk. Jól látszik tehát, hogy egyik cég sem a másik erősségeivel igyekszik felvenni a versenyt, hanem mindkét szolgáltatás kiszúrta a másik gyengeségeit, és így kínál alternatívát.


Mi jön még?
És hogy mik a Google tervei a jövőre? Megvalósítani még jónéhány lehetetlennek tűnő ötletet - elvégre is az önvezető autót és a számítógépező szemüveget már feltalálták -, igazi újdonságokkal előrukkolni, olyasmikkel, ami még tényleg senkinek sem jutott eszébe. Page hangsúlyozta, hogy az innovatív és emberközeli vállalati kultúra megőrzése kulcsfontosságú a számukra, sőt, olyannyira hisz a Google emelletti elkötelezettségében, hogy szerinte akár egymillió alkalmazottal is képesek lennének megőrizni ezt a hangulatot. A cég múltját és eddigi sikereit elnézve - arról nem is beszélve, hogy már többször is a világ legjobb munkahelyének választották - én nem is lennék meglepve, ha ez igazolódna. Ezt csinálja utánuk Zuckerberg!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése